براکی تراپی

استفاده از روشی نوین برای رادیوتراپی

متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی گفت: با استفاده از روش IMRT در رادیوتراپی کمترین آسیب، به بافت سالم بیمار وارد شده و بهترین درمان را برای تومور از طریق رادیوتراپی شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران؛ دکتر حمیدرضا دهقان منشادی، متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی در آستانه برگزاری چهارمین همایش تومور‌های سر و گردن افزود: در این همایش درباره رادیوتراپی‌های نوین از جمله درمان به روش IMRT که در واقع نوعی نقطه زنی در درمان رادیوتراپی تومور است بحث و گفت‌وگو می‌شود.

وی گفت: سرطان درمان‌های مختلفی شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی دارد که پرتو درمانی نیز شامل روش‌های مختلف بوده که یکی از روش‌های نوین در این زمینه روش IMRT است.

این متخصص رادیوتراپی وآنکولوژی افزود: در این روش اشعه‌ای از دستگاه رادیوتراپی خارج می‌شود و بر روی تومور و مناطق اطراف آن که شاید بخشی از تومور را شامل می‌شود، تمرکز حداکثری دارد که در واقع با استفاده از این روش بافت طبیعی و نرمال اطراف تومور دوز کمتری از اشعه به آن وارد می‌شود، از این رو آسیب کمتری می‌بیند.

دکتر دهقان منشادی گفت: این روش رادیوتراپی در کلینیک خصوصی روشنا یا باران با دستگاهی آمریکایی انجام می‌شود و به رغم تحریم‌ها تهیه شده است که برای درمان بیماران یک روش نوین به شمار می‌رود.

وی افزود: هزینه استفاده از این روش بستگی به بیماری و نوع تومور دارد و حدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای بیمار هزینه دارد البته برخی از بیمه‌ها همچون بیمه تکمیلی ارتش و بانک‌ها خدمات حمایتی را پذیرفته و مذاکره با بیمه‌های تأمین اجتماعی در حال انجام است.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی گفت: بسیاری از بیماران پس از بهبودی با آسیب‌های احتمالی و مشکلات ناشی از رادیوتراپی مواجه می‌شوند که استفاده از این روش حداقل آسیب و مشکلات را برای بیمار به همراه دارد به طور مثال فردی که دچار تومور سر و گردن بوده در صورتی که از روش‌های دیگر رادیوتراپی استفاده شود، نخاغ، غدد بزاقی و فک آن‌ها در معرض آسیب است برای همین بسیاری از بیماران با تومور‌های سروگردن که رادیوتراپی شده اند پس از درمان، دچار مشکلاتی، چون خشکی دهان و اختلال در بلع می‌شوند که با این روش عوارض به حداقل خواهد رسید.

دکتر دهقان منشادی افزود: همچنین بیشتر مواقع افرادی که دچار تومور‌های لگن هستند با انجام رادیوتراپی ممکن است دچار عوارضی، چون خونریزی، درد از مقعد و یا مشکل در دفع شوند در حالی که استفاده از این روش رادیوتراپی حداقل آسیب‌ها را به بیمار وارد می‌کند.

وی گفت: همچنین افرادی که دارای تومور روده و پانکراس هستند چسبندگی روده از عوارض احتمالی رادیوتراپی برای آن‌هاست، ولی بهره مندی از روش IMRT حین درمان تومور، آسیب‌های حداقلی را برای این گروه از بیماران به همراه خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *