پژوهشگران آمریکایی و سوئیسی در بررسی جدید خود، روشی ارائه داده‌اند که می‌تواند تومورهای مغزی را بدون عوارض جانبی از بین ببرد.

به نقل از ساینس‌دیلی، درمان سرطان بدون عوارض جانبی ناتوان کننده آن، مدت‌هاست که هدف بزرگ دانشمندان حوزه سرطان به شمار می‌رود. پژوهشگران “دانشگاه کالیفرنیا در ارواین”(UCI) و “دانشگاه لوزان”(UNIL) سوئیس باور دارند که راهی برای رسیدن به این هدف یافته‌اند.

پژوهشگران در این پروژه، از پرتودرمانی استفاده کردند تا تومورهای مغزی موش‌ها را بدون عوارض جانبی که معمولا رخ می‌دهند، از بین ببرند.

“چالرز لیمولی”(Charles Limoli)، استاد سرطان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا در ارواین و از پژوهشگران این پروژه گفت: این روش می‌تواند به گزینه خوبی برای پرتودرمانی بیماران در سرتاسر جهان تبدیل شود.

پرتودرمانی سنتی، یک تومور و بافت طبیعی مجاور آن را برای چند دقیقه به صورت همزمان در معرض اشعه قرار می‌دهد اما پرتودرمانی موسوم به(FLASH-RT)،  امکان رساندن همان دوز مشخص را تنها در چند دهم ثانیه فراهم می‌کند. سرعت می‌تواند بسیاری از سمومی را که برای نجات‌یافتگان سرطان آزاردهنده هستند، از بین ببرد و عوارض جانبی مانند التهاب و اختلالات شناختی را کاهش دهد.

پژوهشگران دریافتند که با استفاده از FLASH-RT می‌توانند همان دوز مشخص پرتوهای روش قدیمی را با سرعت بیشتری مورد استفاده قرار دهند و تومورها را به صورتی موثرتر از روش قدیمی از بین ببرند.

اگرچه این پژوهش فقط بر تومورهای مغزی تمرکز دارد اما از FLASH-RT برای درمان سرطان‌های ریه، پوست و روده نیز استفاده شده است. این پژوهش‌ها با موفقیت روی چندین نوع از حیوانات مانند ماهی، موش، خوک، گربه و یک انسان نیز انجام شده‌اند.

لیمولی ادامه داد: به نظر می‌رسد که این نوع درمان برای بیشتر انواع سرطان‌ کارآیی داشته باشد.

این پژوهش، در مجله (Clinical Cancer Research) به چاپ رسید.