“روز جهانی سرطان” در خدمت آگاهی‌بخشی‌ برای پیشگیری و درمان

چهارم فوریه، روز جهانی سرطان از سال ۲۰۰۶ به همت سازمان جهانی سرطان و سازمان جهانی بهداشت پایه‌گذاری شده و در این روز تازه‌ترین پژوهش‌ها پیرامون پیشگیری و درمان این بیماری در محور مباحث علم پزشکی قرار می‌گیرد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) آماری را منتشر کرده که نشان می‌دهد بر شمار بیماران سرطانی دائماً افزوده می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ میلادی عده کسانی که در بدنشان بیماری سرطان کشف شد ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بود. بیشترین قربانیان این بیماری مبتلایان به سرطان ریه، روده و معده، کبد و پستان بوده‌اند. یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر سرطان ریه جان باخته‌اند.

همچنین سرطان روده ۸۸۱ هزار قربانی، معده ۷۸۳ هزار، کبد ۷۸۲ هزار و پستان ۶۲۷ هزار قربانی گرفته است.

اما سرطان چیست؟ نقطه آغاز سرطان تکثیر غیر طبیعی سلول‌های بدن است. این سلول‌های غیر طبیعی به سرعت رشد می‌کنند و سلول‌های سالم را از بین می‌برند.

سرطان در هر انسان به گونه‌ای دیگر بروز می‌کند، علل بروز آن نیز بسیار مختلف است و علم پزشکی تا کنون نتوانسته جوابی قطعی برای آن پیدا کند.

چک‌آپ را به فردا موکول نکنید

در این مطلب به نقل از “دویچه‌وله” چندین نکته ضروری و مهم با هدف تاکید بر روش‌های پیشگیری یادآوری شده که در ادامه می‌خوانید:

سیگاری‌ها حواس‌شان را جمع کنند

سیگار نکشید. از تنباکوی جویدنی یا استنشاق توتون پرهیز کنید. در محیطی عاری از دود سیگار کار و زندگی کنید. زیرا تنفس غیرمستقیم دود سیگار از مهم‌ترین عوامل ابتلاء به سرطان تشخیص داده شده است. پس از ترک سیگار احتمال ابتلای شما به سرطان کم و کم‌تر می‌شود. پس از پنج سال احتمال اینکه مبتلا به سرطان شوید ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

جلوی چاق شدن را بگیرید

سعی کنید وزن طبیعی داشته باشید. نحوه محاسبه وزن طبیعی، تعیین “شاخص توده بدنی” یا BMI است: وزن بدن (به کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد (به متر). برای نمونه ۶۰ کیلوگرم تقسیم بر ۱،۶ متر به توان دو، برابر است با ۲۳،۴. محدوده سلامت وزنی رقم ۱۹ تا ۲۴،۹ است. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که اضافه وزن عامل ابتلاء به انواع سرطان است.

فعالیت بدنی داشته باشید

هر روز فعالیت بدنی بالایی داشته باشید. هر کس بیشتر مسیرها را پیاده طی می‌کند و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار می‌دهد، تنها به شادابی بیشتر خود کمک نمی‌کند بلکه از احتمال ابتلاء به سرطان نیز به شکل قابل توجهی می‌کاهد. بهتر است مثلاً سه بار در هفته ۳۰ دقیقه بدوید تا اینکه دو بار، دو ساعت. فعالیت بدنی روزانه نیز مهم است. پس به جای آسانسور، پله را انتخاب کنید.

تا می‌توانید میوه‌ها و سبزی بخورید

تغذیه سالم را فراموش نکنید. پنج بار در روز میوه و سبزیجات، انواع حبوبات و دانه‌های روغنی را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. تا می‌توانید از نوشیدن نوشابه‌هایی که شکر و کالری بالا دارند خودداری کنید. از مصرف گوشت فراوریشده بپرهیزید. گوشت قرمز و نمک زیاد را در برنامه غذایی‌تان کاهش دهید.

آنتی اکسیدان‌های خوشمزه و دشمن سرطان

تحقیقات نشان می‌دهند که ویتامین ث، روی، سلنیوم و گنجاندن سبزیجاتی مانند مرکبات و بروکلی با خاصیتفیتوشیمیایی در برنامه غذایی به دفع سریع‌تر سمومی کمک می‌کنند که می‌توانند سرطان‌زا باشند. موادفیتوشیمیایی دارای خواص محافظتی در برابر عامل‌های بیماری برای گیاهان هستند که همین عملکرد را در بدن انسان نیز دارند. این مواد هم‌چنین روند خودتخریبی سلول‌های سرطانی را شتاب می‌بخشند.

کمبود ویتامین دی را جدی بگیرید

دانشمندان دریافته‌اند که کمبود ویتامین دی می‌تواند به ابتلاء به سرطان پیشرفته بویژه در سینه و پروستات ومتاستاز به سایر ارگان‌های بدن کمک کند. منشأ ویتامین دی برای بدن نور خورشید است. اما این ویتامین در مواد غذایی مانند گوشت مرغ، ماهی و قارچ هم یافت می‌شود.

از گرفتن حمام آفتاب بپرهیزید

کمی نور خورشید به شما ضرری نمی‌زند و نباید از آن پرهیز کنید. اما تا جایی که می‌توانید از گرفتن حمام آفتاب بپرهیزید. بخصوص کودکان را در معرض تابش نور خورشید برای مدتی طولانی قرار ندهید. حتماً از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض اشعه خورشید بدون استفاده از ضد آفتاب عامل مهمی در ابتلاء به سرطان پوست است.

چک‌آپ را به فردا موکول نکنید

تشخیص زودهنگام سرطان یکی از مهم‌ترین عوامل برای درمان مؤثر این بیماری و زنده ماندن است. آزمایش به موقع حتی می‌تواند مراحل پیش از سرطان را تشخیص دهد و به درمان آن بپردازد به نحوی که سرطان اصلاً مجال بروز پیدا نکند. هرچه زودتر سرطان تشخیص داده شود، بیشتر شانس درمان آن هست.

خودتان پزشک خود باشید

در آلمان برای زنان ۵۰ تا ۶۹ ساله آزمایش ماموگرافی رایگان است و هر دو سال یک بار انجام می‌شود. اما پزشکان به زنان توصیه می‌کنند تنها به آزمایش‌های دوساله برای تشخیص سرطان پستان اکتفا نکنند بلکه خود نیز نسبت به ایجاد توده سخت در پستان‌ها حساس باشند. شیر دادن از میزان ابتلاء به سرطان پستان کم می‌کند و استفاده از هورمون برای مقابله با عوارض دوران یائسگی احتمال ابتلاء به سرطان پستان را بالا می‌برد.

سرطان می‌تواند منشأ ویروسی داشته باشد

بعضی ویروس‌ها، کرم‌ها و باکتری‌ها می‌توانند از عوامل کمک به ابتلاء به سرطان باشند. بیماری هپاتیت ب مزمن یکی از عوامل کمک کننده به سرطان کبد است. به همین دلیل پزشکان واکسینه کردن بزرگسالان و حتی کودکان در مقابل این بیماری را توصیه می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *