بررسی مقاومت سلول‌های سرطانی در برابر داروهای گیاهی

دانشمندان انگلیسی، نوعی درمان طبیعی برای سرطان ارائه داده‌اند که کمترین عوارض جانبی را دارد.

 به نقل از تکنولوژی، “لوسمی حاد لنفاوی سلول تی” یک نوع تهاجمی سرطان خون است. بسیاری از کودکان از این بیماری کشنده رنج می‌برند اما درمان‌های کنونی، میزان نجات یافتن بیماران را در کشورهای پیشرفته تا 85 درصد افزایش داده‌اند. در هر حال، مشکل این است که درمان‌های قدیمی و حتی جدید، پاسخگوی برخی بیماران نیستند.

تاثیر درمان‌های کنونی بسیار زیاد است اما گاهی اوقات، عوارض جانبی وحشتناکی در پی دارند. دانشمندان، با استفاده از عصاره طبیعی یک گیاه، درمان طبیعی‌تری موسوم به ” پارتنولید”(Parthenolide) ارائه داده‌اند که کمترین اثرات جانبی را بر سلول‌های سالم خون معمولی دارد. در هر حال، در برخی موارد، سلول‌های سرطانی، همچنان در برابر پارتنولید مقاومت می‌کنند. دانشمندان “دانشگاه بریستول” (UoB) انگلستان تصمیم گرفته‌اند مکانیسم این مقاومت را بررسی کنند تا تاثیر پارتنولید را افزایش دهند. این پژوهش نشان داد که سلول‌های مغز استخوان می‌توانند از سلول‌های سرطانی در برابر پارتنولید محافظت کنند.

به عبارت دیگر، سلول‌های محافظ  معمول، از مغز استخوان آزاد شده از آنتی‌اکسیدان‌ها تولید می‌شوند که در محافظت از سلول‌های سرطانی در برابر اثرات پارتنولید نقش دارند. دانشمندان تایید کرده‌اند که جلوگیری از آزادسازی آنتی‌اکسیدان‌ها، تعداد سلول‌های لوسمی که در برابر پارتنولید مقاوم هستند، کاهش می‌دهد. بنابراین، واضح است که این پژوهش، به درمان‌های موثرتر پارتنولید می‌انجامد و این خبر خوبی است زیرا پارتنولید، یک درمان طبیعی امیدوارکننده به شمار می‌رود که عوارض جانبی منفی ندارد. در حال حاضر، به خاطر مقاومت برخی سلول‌های لوسمی، تاثیر این درمان به اندازه گزینه‌های تهاجمی‌تر نیست. اگر این نوع درمان، تثبیت شود، شاید دانشمندان موفق شوند استفاده از پارتنولید را گسترش دهند.

به گفته دانشمندان، ممکن است این پژوهش، به درک بهتر چگونگی تعامل سلول‌های سرطانی با سلول‌های معمولی منجر شود. این روش، نه تنها می‌تواند تاثیر درمان پارتنولید را افزایش دهد، بلکه قابلیت بهبود بخشیدن به دیگر درمان‌های شیمیایی را نیز دارد. دکتر “آلیسون بلیر” (Allison Blair)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: درک روش‌های گوناگون تعامل سلول‌های سرطانی با سلول‌های معمولی، به ما کمک می‌کند راهبردهایی را برای افزایش درمان‌های جدید و مورد استفاده، طراحی و به کودکان مبتلا به این بیماری وحشتناک کمک کنیم.

دانشمندان، برای کشف درمان‌های جدید، بیش از پیش به طبیعت روی آورده‌اند. البته، درمان‌های گیاهی، هنوز در مراحل آزمایشی به سر می‌برند اما در صورت تایید می‌توانند جایگزین مناسبی برای داروهای بی‌تاثیر قدیمی باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *