آزمایش مینیاتوری تاثیر ترکیبات دارویی بر نمونه های تومور

به گزارش گروه علمی ایرناnications منتشر شد، تازه ترین پیشرفت در حوزه پزشکی شخصی به شمار می رود.
محققان آزمایشگاه زیست شناسی مولکولی اروپا (EMBL) در این تحقیق با استفاده از یک دستگاه میکرو فلوئیدیک که در کف دست قرار می گیرد، بیش از هزار و 100 وضعیت درمانی (تاثیر 56 ترکیب دارویی بر 20 نمونه تکثیر شده) را بر سلول های تومور بیمار غربالگری کردند.
در آینده از این آزمایش ها می توان برای اطلاع رسانی به پزشکان در زمینه استفاده از ترکیبات موثر و بی خطر برای درمان سرطاناستفاده کرد.

***آزمایش چند دارو بر نمونه های کوچک
آزمایش مستقیم چند داروی سرطان بر بیوپسی ها – نمونه برداری از تومور در بدن بیمار گرفته شده- روش معتبری برای تشخیص این است که کدام دارو بر کدام بیمار بهترین تاثیر را دارد.
این موضوع به این دلیل است که بسته به خصیصه های خاص تومور، برخی درمان های سرطان برای برخی از افراد موثرتر از سایرین است.
با این حال تاکنون غربالگری داروهای خاص بر بیمار در مقیاس بزرگ به دلیل کوچک بودن اندازه نمونه ها محدود بوده است.
به همین دلیل محققان در این مقاله، دستگاه بسیار کوچکی ابداع کرده اند که می تواند داروهای بیشتری را روی تعداد محدودی از سلول ها آزمایش کند.
آنها در این مطالعه ابتدا 56 ترکیب دارویی را بر دو نوع سلول سرطانی انسان که در آزمایشگاه پرورش یافته بودند، آزمایش کردند.
ترکیبات دارویی که هر دو نوع این سلول های سرطانی را از بین بردند، بالقوه سمی و برای انجام آزمایش های بیشتر خطرناک بودند. اما مشخص شد برخی ترکیبات دارویی که تنها یک نوع سلول سرطانی را هدف قرار دادند و از بین بردند نسبت به درمان های استاندارد بالینی که تنها از یک دارو استفاده می کنند، موثرترند.
محققان سپس سلول های چهار نمونه بیوپسی بیمار سرطانی را به دستگاه میکرو فلوئیدیک اعمال کردند و ترکیبات مختلف دارو را مورد آزمایش قرار دادند.
آنها متوجه شدند که سرطان در هر فرد بهترین واکنش را نسبت به یک ترکیب دارویی متفاوت نشان می دهد؛ این موضوع بر نیاز فوری برای ابداع درمان های خاص برای هر بیمار تاکید می کند.
با این حال محققان خاطر نشان کردند که قبل از انتقال این فناوری به کلینیک ها لازم است که این آزمایش ها را با مطالعه روی موش ها در مقیاس بزرگ تکرار کرد تا متوجه شویم که این فناوری بر کدام نوع سرطان بهترین کارایی را دارد.

***دستگاه های میکروفلوئیدیک چیستند؟
دستگاه های میکروفلوئیدیک ‘تراشه های’ پلاستیکی یا شیشه ای هستند که کانال های میکروسکوپی در آنها تعبیه شده است.
دستگاه فعلی ابداعی محققان برای باز و بسته کردن کنترل شده این کانال ها به دریچه های کوچک و قابل برنامه ریزی – که معمولا برای چاپ بریل مورد استفاده قرار می گیرد- تکیه دارد .
به عبارت دیگر، از طریق این شبکه کانالی می توان حجم های کوچکی از سلول ها را به دقت پمپاژ کرد و در معرض سلول های مختلف قرار داد. همچنین به دلیل این مقیاس کوچک می توان صدها ترکیب خاص سلول و دارو را در قطره های آب احاطه شده با روغن ترکیب کرد و بعد بطور متناوب به لوله های پلاستیکی بلند و باریکی برای آنالیز در زیر میکروسکوپ منتقل کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *