علائم و نشانه های سرطان پستان چیست؟

علائم سرطان پستان را هر فردی باید بداند و هر زمان که یک ناهنجاری کشف شد. باید توسط پزشک متخصص  بررسی شود.

اکثر افرادی که علائم و نشانه های سرطان سینه را دارند. در ابتدا فقط یک یا دو مورد را مشاهده می کنند و وجود این علائم و نشانه ها به طور خودکار به معنای ابتلا به سرطان سینه نیست.

با انجام خودآزمایی ماهیانه پستان، می توانید به راحتی هر گونه تغییر در سینه های خود را شناسایی کنید. در صورت مشاهده موارد غیرعادی حتما با پزشک صحبت کنید.تغییر در ظاهر یا احساس سینه یا نوک پستان حساسیت نوک سینه یا توده یا ضخیم شدن در سینه یا ناحیه زیر بغل یا نزدیک آن تغییر در بافت پوست یا بزرگ شدن منافذ در پوست سینه. (برخی این را شبیه به بافت پوست پرتقال توصیف می کنند)یک توده در سینه (به یاد داشته باشید که همه توده ها باید توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی بررسی شوند، اما همه توده ها سرطانی نیستند.).

علائم سرطانن پستان
تغییر در ظاهر سینه یا نوک پستان

هر گونه تغییر غیر قابل توضیح در اندازه یا شکل پستان

فرورفتن در هر نقطه از پستان تورم غیر قابل توضیح سینه (به خصوص اگر فقط در یک طرف باشد)

کوچک شدن بی دلیل سینه (به خصوص اگر فقط در یک طرف باشد)

عدم تقارن اخیر (نابرابر یا عدم یکسانی) پستان ها.

اگرچه برای زنان معمول است که یک سینه کمی بزرگتر از دیگری داشته باشند، اما اگر عدم تقارن اخیراً شروع شده باشد، باید بررسی شود.

نوک پستان که کمی به سمت داخل یا معکوس شده باشدپوست سینه، آرئول یا نوک پستان که پوسته پوسته، قرمز یا متورم می شود یا ممکن است برجستگی ها یا حفره هایی شبیه پوست پرتقال داشته باشد.

هر گونه ترشح از نوک پستان – به خصوص ترشحات شفاف یا ترشحات خونی

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که ترشحات شیری رنگی که در هنگام شیردهی زن وجود دارد باید توسط پزشک بررسی شود، اگرچه با سرطان سینه ارتباطی ندارد. در مورد هر گونه ترشح از نوک پستان، شفاف، خونی یا شیری، به پزشک خود اطلاع دهید. نگران کننده ترین ترشحات خونی یا شفاف هستند.

منبع