فناوری در خدمت تشخیص کوچکترین تومورهای سرطانی

محققان کانادایی در جریان یک مطالعه روی موش ها موفق شدند که با استفاده از یک فناوری پیشرفته، تومورهای سرطانی بسیار کوچک را که تشخیص آنها دشوار است، تشخیص دهند.

فناوری در خدمت تشخیص کوچکترین تومورهای سرطانی

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، محققان دانشگاه راتگرز در کانادا که این فناوری را ابداع کرده اند، امیدوارند که در آینده نزدیک بتوانند از این فناوری با موفقیت برای انسان ها استفاده کنند.

در حال حاضر فناوری های تصویربرداری از جمله توموگرافی کامپیوتری و اسکن های ام.آر.آی و نیز نمونه برداری، از رایج ترین روش های تشخیص تومورهای سرطانی هستند.

اما این روش ها همواره قادر به تشخیص میکرومتاستازها (پیشروی های بسیار کوچک سرطان) و یا میکروتومورها نیستند.

اکنون محققان کانادایی روشی برای تشخیص حتی کوچکترین تومورهای سرطانی کشف کرده اند که ممکن است در آینده به پزشکان اجازه دهد به طور موثر زمان و مکان گسترش سرطان را ردیابی کنند. این کار پزشکان را قادر می سازد تا مداخله را زودتر آغاز کنند.

محققان این مطالعه را روی یک الگوی سرطان سینه انسان در موش انجام دادند؛ آنها در این مطالعه دستگاه های ریز بصری موسوم به نانوپروب که از اشعه ایکس برای تشخیص میکرومتاستازها استفاده می کنند، به موش ها تزریق کردند.

این نانوپروب ها با جریان خون موش حرکت می کنند و به محققان اجازه می دهند که تصاویر سریع و قابل اعتمادی را از موقعیت سلول های مبتلا (سرطانی) در بدن بگیرند.

نتایج تحقیق جدید آنها که در مجله Nature Biomedical Engineering

منتشر شد، نشان داد که این نانوپروب ها در زمینه تشخیص میکرومتاستازها در استخوان و غده فوق کلیوی این حیوانات سریع تر از روش ام.آر.آی عمل کردند.

محققان حدس می زنند که این روش جدید می تواند به پزشکان اجازه دهد که گسترش سرطان را در بیماران بسیار زودتر تشخیص دهند.

بنا بر ارزیابی آنها، نانوذرات می توانند بیش از 100 نوع مختلف سرطان را با موفقیت تشخیص دهند.

محققان می گویند که این روش پیشرفته می تواند در عرض پنج سال برای غربالگری سرطان در انسان ها مورد استفاده قرارگیرد.

منبع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *