سرطان طی 10 سال آینده در ایران بیش از 2 برابر خواهد شد

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، ایرج حریرچی  افزود: افق 10 ساله نشان می دهد که سرطان در ایران رشد خواهد کرد، اما باید با اقدامات مناسب رشد آن را کنترل کنیم و اگر بتوانیم سرطان های خطرناک را کاهش دهیم.
وی مهمترین عامل افزایش سرطان را افزایش سن اعلام کرد و گفت: سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایران است.
حریرچی اظهار کرد: سرطان بیش از بیماری های قلبی – عروقی هزینه برای نظام سلامت ایجاد می کند.
وی با اشاره به اینکه 1،5 درصد هزینه های بیماری در دنیا صرف سرطان می شود، گفت: بیش از 2 درصد کل هزینه های سلامت کشور هم به سرطان اختصاص می یابد.
حریرچی ادامه داد: در سال 91 میزان استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی به میزان 7 درصد کاهش پیدا کرد و 35 درصد از مردم برای دریافت دارو بدون مراجعه به پزشک مستقیماً به داروخانه می‌رفتند که این مسئله نشان دهنده وضعیت نامناسب اقتصادی کشور است.
وی ادامه داد: طی 30 سال گذشته 14 و نیم درصد فقیر جدید در حوزه سلامت ایجاد شده است که دلیل اصلی این فقر، بیماری‌های مختلف می‌تواند باشد.
وی، متوسط درآمد خانواده‌های شهری در سال 95 را 2 میلیون 375 هزار تومان و متوسط درآمد خانوار روستایی را یک میلیون و 320 هزار تومان اعلام کرد و گفت: در سال‌های 92-91 میزان مواجهه با هزینه‌ های سلامت هم در حدود 8 دهم درصد بود که در سال 95 این عدد به حدود 51 صدم درصد رسید.

** مرگ و میر حوادث جاده ای در 2 سال گذشته سیر صعودی داشت
رئیس کل نظام پزشکی کشور نیز در مراسم افتتاحیه این کنگره افزود: با اقدامات لازم توانستیم شیب مرگ و میر حوادث جاده ای از حدود 25 هزار نفر به حدود 15 هزار نفر رسیده بود اما در 2 سال گذشته سیر صعودی داشته است.
محمدرضا ظفرقندی، اظهار کرد: دستگاه های متولی از جمله وزارت راه و شهرسازی باید اقدامات جدی را برای کاهش میرگ و میر در حوادث جاده به عمل آورند.
ظفرقندی به اقدامات مناسب در حوزه سرطان از جمله تشخیص زودرس و بهبود روش های تشخیص و درمانی اشاره کرد و گفت: ارزیابی می شود در 10 سال آینده مرگ و میر ناشی از سرطان 30 درصد کاهش پیدا می کند.
چهاردهمین کنگره بین المللی سرطان سینه و چهارمین کنگره بین المللی سرطان های دستگاه گوارش، فردا ( 3 اسفند ) با ارایه مقالات و سخنرانی های محققان به کار خود پایان می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *