خواص نوشیدنی “کفیر”

متخصصان تغذیه و سلامت اخیرا بر تأثیر نوشیدنی کفیر – نوعی نوشیدنی لبنی که در حال فراگیر شدن در سراسر جهان است – بر سلامت قلب و عروق تاکید کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، کفیر نوشیدنی تخمیری حاصل از شیر و دانه‌های کفیر، نوعی نوشیدنی سنتیِ پروبیوتیک است که با تاثیرات مطلوب خود بر میکروبیوم‌های روده و عمل هضم برای سلامتی بسیار مفید است.

مطالعات پیشین نشان می‌دهد میکروارگانیسم‌هایی که در روده ما هستند از طریق ارتباط با مغز تاثیرات فراوانی بر فرآیندهای مختلف بدن ما می‌گذارند. همچنین آزمایش‌ها نشان داده است که ترکیب میکروارگانیسم‌های موجود در روده افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی با افراد سالم بسیار متفاوت است.

در عین حال یکی دیگر از مقالات حاکیست تعادل در میکروبیوم‌ روده از طریق ساز و کارهای زیست شناختی که هنوز به طور دقیق شناسایی نشده‌اند، می‌تواند فرد را از فشار خون بالا در امان نگهدارد. با توجه به اینکه مکمل‌های پروبیوتیک از جمله نوشیدنی کفیر می‌تواند تنوع باکتری‌های مفید را ارتقا دهند، می‌توانند به عنوان سلاحی علیه فشار خون استفاده شوند.

محققان دانشگاه آبرن آلاباما در ایالت متحده به منظور بررسی تاثیر نوشیدنی کفیر بر فشار خون طی آزمایش ۹ هفته‌ای به موش‌هایی که فشار خون بالا داشتند این نوشیدنی را دادند.

پس از ۹ هفته برای بررسی تغییرات میکروبیوم‌های روده این موش‌ها و مقایسه آنها با موش‌هایی که فشار خون بالا داشته ولی نوشیدنی‌ کفیر دریافت نکرده بودند، نمونه‌های مدفوع و خون از آنها گرفته شد. همچنین به الگوهای تغییرات عصبی در هیپوتالاموس قسمتی از مغز که نقش مهمی در تنظیم برخی فرآیندهای اساسی بدن از جمله فشار خون دارد و نیز فشار خون این موش‌ها بررسی شد.

نتایج آزمایش‌ها نشان داد موش‌هایی که به طور مرتب کفیر دریافت کرده بودند سطح پایین‌تری از اندوتوکسین‌ها را دارند که محصول جانبی تجزیه باکتری‌ها هستند و به التهاب‌های موجود در بدن دامن می‌زنند.

این موش‌ها علاوه بر فشار خون پایین‌تر، ساختار روده‌ای بهتری نیز داشتند به طوری که نفوذپذیری روده در آنها کاهش یافته بود که باعث می‌شد میکروب‌ها و مواد کمتری از روده وارد سیستم بدن آنها شود. همچنین تعادل باکتری‌های روده این موش‌ها بسیار مناسب و سطح التهاب در سیستم عصبی مرکزی در آنها کاهش یافته بود.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، نتایج آزمایش‌ها نشان می‌داد که اثر نوشیدنی کفیر بر باکتری‌ها روده به انواع سیگنال‌های انتقال یافته از مغز به سایر دستگاه‌های بدن بازمی‌گردد. بنابراین تعادل در سطح میکروبیوم‌های موجود در روده با تاثیر بر مغز، فشار خون را تا سطوح سلامت کاهش می‌دهد.

همچنین نوشیدنی کفیر علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر روند گوارش داشته و با تحریک آنزیم‌های روده موجب هضم بهتر غذا و حل مشکلات گوارشی از جمله عدم تحمل لاکتوز می‌شود، مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد.

این نوشیدنی با تاثیر بر نوعی باکتری مضر که باعث بروز عفونت‌های گلو مانند تونسیلیت و فارنژیت و مشکلات پوستی چون سلولیت می‌شود از بروز این گونه مشکلات جلوگیری می‌کند. به علاوه با جلوگیری از فعالیت‌ باکتری‌های ای کولای و سالمونلا به بهبود علائم مسمومیت غذایی کمک می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد کفیر با مهار رشد سلول‌های توموری خطر ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ، راست روده و انواع دیگر سرطان را کاهش می‌دهد.

استرس اکسیداتیو که عامل بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های قلبی، آنزیم و افسردگی است با استفاده از آنتی اکسیدان‌ها درمان می‌شود و کفیر با دارا بودن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان‌ها به این امر کمک می‌کند.

همچنین نوشیدنی کفیر عاملی ضد قارچ بوده و از بروز عفونت‌های قارچی پیشگیری می‌کند. از دیگر مزایای این نوشیدنی می‌توان به کاهش سطوح تری گلیسیریدها و کلسترول بد، بدون تاثیر بر کلسترول خوب اشاره کرد.

به طور کلی این نوشیدنی مفید با تقویت سیستم ایمنی بدن از بروز انواع بیماری و عفونت جلوگیری می‌کند. همچنین در صورتی که از زخم‌های گوارشی رنج می‌برید این نوشیدنی می‌تواند برایتان مفید باشد. جالب است بدانید کفیر خواص ضد التهابی و ضد حساسیت داشته و به درمان آلرژی و آسم هم کمک می‌کند.

بنابر گزارش نچرالی دیلی، علاوه بر اینها کفیر منبعی از کلسیم، ویتامین K2 و انواع دیگر مواد مغذی بوده که به بهبود سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *