استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: وجود تکرُر ادرار در فرد، شب ادراری، باریک شدن ادرار، ریزش قطره قطره ادرار، اختلال در کنترل ادرار، وجود درد و دیده شدن خون در ادرار جزء علائم مهم در ابتلا به سرطان پروستات به شمار می‌آیند.

شیوع بیماری‌های سرطان و تهدید آن بر سلامت مردانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از دکتر حمیدرضا دهقان منشادی در خصوص هفته جهانی سلامت مردان که در روز‌های ۱۵ تا ۲۱ ژوئن نام گذاری شده است، با اشاره به شیوع بیماری‌های سرطان و تهدید آن بر سلامت مردان، افزود: سرطان ریه شایع‌ترین نوع سرطان در میان دو جنس زن و مرد است و بعد از آن ابتلا به سرطان پروستات است که شایعترین سرطان اختصاصی در بین آقایان به حساب می‌آید.

متخصص رادیوتراپی آنکولوژی ادامه داد: در برخی از استان‌های ایران سرطان معده شیوع بیشتری نسبت به سرطان پروستات در بین آقایان را داراست، اما در کل سرطان ریه و سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در بین مردان شناخته می‌شوند که تهدید جدی در سلامت مردان به حساب می‌آیند.

دهقان منشادی با بیان این نکته مهم که سرطان پروستات به طور کامل قابل شناسایی و قابلیت کنترل را دارد، گفت: بسیار تأسف بار خواهد بود که امروزه مردانی را به علت تشخیص دیررس و همچنین درمان نشدن مناسب در اثر ابتلا به سرطان پروستات، از دست بدهیم.

وی نخستین و مهمترین بخش در سلامت مردان را غربالگری و کنترل بیماری دانست و افزود: به همه آقایانی که ۵۰ سال به بالا دارند توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنند و آزمایش غربالگری آنزیم اختصاصی پروستات و همچنین معاینه بسیار ساده مقعدی که پزشک روی پروستات انجام می‌دهد، انجام دهند تا با غربالگری اولیه و ساده بتوان تومور‌های احتمالی در آینده یا در همان زمان را در مراحل اولیه تشخیص داد و کنترل کرد.

متخصص رادیوتراپی آنکولوژی ادامه داد: در صورت بالا بودن آنزیم در آزمایش‌های انجام شده یا وضع غیر طبیعی در معاینه با بررسی بیشتر و انجام سونوگرافی و معاینات تکمیلی می‌توان علت افزایش آنزیم اختصاصی پروستات یا علت معاینه غیر طبیعی را بررسی کرد و تشخیص داد.

دهقان منشادی، علائم اولیه در ابتلا به سرطان پروستات را اینگونه برشمرد و گفت: وجود تکرر ادرار در فرد، شب ادراری، باریک شدن ادرار، ریزش قطره قطره ادرار، اختلال در کنترل ادرار، وجود درد و دیده شدن خون در ادرار جزء علائم مهم در ابتلا به سرطان پروستات به شمار می‌آیند.

وی افزود: در علائم نام برده شده به غیر از دیده شدن خون در ادرار همگی علائمی هستند که هم در بزرگی خوش‌خیم پروستات و هم در تومور‌های پروستات دیده می‌شوند که در معاینات اولیه و همچنین اندازه گیری آزمایش PSA نوع آن را می‌توان تشخیص داد و به طور قطع غربالگری و بررسی‌های اشاره شده به همه مردان توصیه می‌شود.

وی با پرداختن به یکی از نکات مهم در پیشگیری از سرطان ریه گفت: مصرف سیگار یکی از شایعترین علل ابتلا به سرطان ریه است که به شدت توصیه می‌شود با ترک و مصرف نکردن دخانیات به خصوص در آقایان سطح سلامتی و طول عمر مردان را افزایش دهیم.