۷ نکته برای کاهش ۴۰ درصدی خطر سرطان

کارشناسان ایتالیایی پس از بررسی آمار مرگ و میر ناشی از سرطان در اروپا اعلام کردند، اگر چه آمار مرگ و میر اروپایی‌ها بر اثر سرطان در پنج سال اخیر بیشتر شده اما ریسک ابتلا تقریبا در همه انواع سرطان کاهش یافته است.

 تیمی از متخصصان ایتالیایی به سرپرستی “ماتیو ماوسی” از دانشگاه میلان به بررسی جامع آمارهای سازمان جهانی بهداشت از سرطان در اروپا پرداخته است.

آن‌ها بر همین اساس، آمار ابتلا به سرطان در کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی را پیش‌بینی کرده و نتیجه بررسی خود را در “آنالس آو آنکولوژی” منتشر کرده‌اند.

نتیجه این بررسی حاکیست در سال جاری میلادی (۲۰۱۹) تعداد مرگ و میر بر اثر سرطان در اروپا حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. همچنین این آمار پنج‌درصد از آمار مرگ و میر سرطانی‌های اروپا در سال ۲۰۱۴ زیادتر است. اما یکی از دلایل افزایش این آمار در جمعیت رو به افزایش اروپا، بالا رفتن طول عمر و امید به زندگی در مردم این قاره است. چرا که سلول‌های انسان با افزایش سن، تمایل بیشتری برای تکثیر بی‌رویه و ایجاد تومور سرطانی پیدا می‌کنند.

افزایش طول عمر اکثر سرطانی‌ها

طبق مطالعات دانشگاه میلان، آمار مرگ و میر ناشی از موارد جدید ابتلا به سرطان در مردان از سال ۲۰۱۴ تاکنون (در ۵ سال اخیر) ۶ درصد و در زنان ۴ درصد کاهش یافته است. تنها یک استثنا وجود دارد که آن هم آمار مرگ و میر زنان مبتلا به سرطان ریه است که در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به میزان ۴/۴ درصد افزایش یافته است.

متخصصان در توضیح این روند افزایشی می‌گویند، عادت سیگار کشیدن متعلق به زنان متولد دهه‌های ۵۰، ۶۰ و ۷۰ است. از آن جا که سیگار از عوامل بسیار مؤثر در ابتلا به سرطان ریه و همچنین سرطان دهانه رحم است آمار مرگ و میر زنان بر اثر سرطان ریه در این سال‌ها روندی صعودی داشته است.

اما به یمن تغییر سبک زندگی و پیشرفت در روش‌های پیشگیری‌، تشخیص و درمان این بیماری در مراحل اولیه مرگ و میر بر اثر انواع دیگر سرطان در اروپا کاهش یافته است.

نقش تعیین‌کننده سبک زندگی

بنابر گزارش دویچه‌وله، کارشناسان سلامت توجه به سبک زندگی را بسیار مهم می‌دانند و می‌گویند، انتخاب سبک و الگوی زندگی می‌تواند خطر سرطانی شدن را به میزانی قابل توجه کاهش دهد. آن‌ها از عواملی صبحت می‌کنند که می‌تواند، به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد از خطر ابتلا به تومورهای بدخیم بکاهد و مهمترین آنها به شرح زیر است:

۱ـ سیگار نکشید!

سیگار کشیدن و استعمال دخانیات نه تنها ریسک ابتلا به سرطان ریه را بالا می‌برد بلکه زمینه را برای گرفتار شدن به انواع دیگر سرطان از جمله سرطان معده، دهان، حلق، مری، لوزالمعده، مثانه و کلیه فراهم می‌سازد.

۲ـ چاق نشوید!

چاقی به اندازه استعمال دخانیات در ابتلا به سرطان مؤثر است. کارشناسان مؤسسه تحقیقات سرطان آلمان تأثیر اضافه‌وزن در این مقوله را مسلم می‌دانند.

۳ـ هر روز فعالیت بدنی داشته باشید!

تحرک بدنی خطر ابتلا به سرطان‌ در روده بزرگ، پستان و رحم را کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود که روزانه دست کم ۱۵۰ دقیقه تحرکی متعادل یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید داشته باشید.

۴ـ میوه و سبزی بخورید!

انجمن تغذیه آلمان خوردن روزانه پنج وعده میوه و سبزی را توصیه کرده است. این ساده‌ترین راه در مبارزه با این بیماری است. سوسیس و کالباس و گوشت قرمز به‌شدت فرآوری‌شده از سال ۲۰۱۵ در فهرست “مواد بالقوه سرطان‌زا” قرار دارند. کارشناسان بخش تحقیقات سرطان سازمان جهانی بهداشت به همین علت توصیه می‌کنند در هفته بیش از ۳۰۰ تا ۶۰۰ گرم گوشت و سوسیس و کالباس خورده نشود.

۵ـ مشروبات الکلی سرطان‌زاست!

کسی که مشروبات الکلی مصرف می‌کند خود را در معرض ابتلا به سرطان کبد و تمام انواع تومورهای دستگاه گوارشی قرار داده است.

۶ـ کرم ضد آفتاب بزنید!

در اکثر موارد ابتلا به سرطان‌های پوست، اشعه ماوراء بنفش عامل اصلی است. به همین علت استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های ضد آفتاب از بچگی ضروری است. از استفاده از دستگاه سولاریوم دوری کنید و وقتی در معرض نور شدید آفتاب قرار می‌گیرید، از کرم‌هایی با درصد بالایی از مواد محافظ استفاده کنید.

۷ـ از مواد سرطان‌زا پرهیز کنید!

برخی مواد مضر برای محیط زیست، مانند برخی مواد شیمیایی ما را مستعد گرفتار شدن به تومورهای ریه، مثانه یا پوست می‌سازند. اشعه ایکس بیش از حد هم خطرساز محسوب می‌شود. از پیاده‌روی‌های طولانی در هوایی پر گردوغبار باید دوری و به روغن‌های معدنی استعمال‌شده در لوازم آرایشی باید توجه کرد. همچنین از مصرف کباب‌های سوخته باید دوری جست و همچنین احتیاط را موقع استفاده از آفت‌کش‌ها فراموش نکرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *