کتر حمیدرضا دهقان منشادی با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در زمینه درمان سرطان با وجود تحریم‌ها و مشکلات موجود اظهار کرد: با وجود همه مشکلات خوشبختانه درمان سرطان در کشورمان دیگر یک موضوع پیچیده نیست و نمونه‌های زیادی از درمان قطعی سرطان در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه روش‌های درمانی متعددی برای درمان این بیماری که حدود ۲۵ درصد مرگ و میرهای جهان و ایران ناشی از آن است؛وجود دارد یادآور شد:یکی از روش‌های قدیمی‌درمان سرطان که در حال حاضر پیشرفت‌های چشمگیری کرده و امید به بهبود را در بیماران افزایش می‌دهد براکی تراپی است. براکی تراپی به معنی درمان از راه نزدیک است.این روش قدیمی‌ترین روش پرتو درمانی است و سال‌ها پیش از رادیو تراپی به عنوان درمان سرطان‌ها شناخته شد.

رئیس بخش رادیوتراپی وآنکولوژی بیمارستان شهدای هفتم تیر تهران تاکید کرد: براکی تراپی مکمل درمان رادیوتراپی است و در برخی از موارد به عنوان تنها روش درمان برای بیماری سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته دکتر دهقان منشادی این روش درمانی برای سرطان‌های پروستات،سر و گردن،سرطان‌های زنان،سرطان‌های پوستی،تومورهای چشمی‌و برخی تومورهای گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند امید به بهبود را در این بیماری‌ها بسیار افزایش دهد.

پیشرفت‌های تازه در درمان سرطان با استفاده از براکی تراپی

وی در تشریح روش‌های درمانی براکی تراپی تصریح کرد: برای انجام این درمان با توجه به پیشرفت‌های زیادی که صورت گرفته روش‌های متنوعی وجود دارد. LDR یا روش درمان باآهنگ آهسته  Low Dose Rate )) و HDR یا روش درمان با آهنگ شدید High Dose Rate )) دو روش درمانی براکی تراپی هستند که با توجه به نوع و زمان درمان متفاوت هستند. در روش درمانی LDR زمان درمان طولانی تر است اما میزان دوز پرتو مورد استفاده کمتر است اما در روش HDR پرتو مورد استفاده دوز بالایی دارد و زمان درمان به کمتر از یک روز کاهش می‌یابد.

وی با اشاره با سایر مزایای براکی تراپی گفت:تعداد جلسات براکی تراپی در مجموع زیاد نیست و می‌توان با این روش مراحل درمانی را از ۳ تا ۱۳ جلسه انجام داد و این روش برای بیمارانی که از شهرهای دور یا خارج از کشور برای درمان به تهارن مراجعه می‌کنند بسیار مفید است.

دکتر دهقان منشادی تاکید کرد: روش براکی تراپی این مزیت را دارد که ماده رادیواکتیو مستقیما وارد بدن بیمار می شود و نزدیک تومور قرار می گیرد؛ از این رو نتایج قابل توجهی در درمان انواع خاص سرطان‌ها دارد.براکی تراپی می‌توان روشی در کنار رادیو تراپی خارجی باشد و این بدان معنی است که ما با استفاده از رادیوتراپی خارجی مناطق مختلفی که ممکن است تومور گسترش پیدا کرده باشد را درمان می‌کنیم و سپس با استفاده از براکی تراپی روی خود منطقه تومور که منشا بیماری بوده متمرکز می‌شویم.

این متخصص رادیوآنکولوژی ادامه داد: اگر توموری در نزدیکی نخاع یا بافت‌های حساس باشد با استفاده از روش براکی تراپی می‌توان بدون آسیب به نقاط حساس بیماری را کنترل و درمان کرد.

وی افزود:عوارض ناشی از درمان براکی تراپی زیاد نیست و در مقایسه با درمان‌های رادیو تراپی خارجی و شیمی‌درمانی که عوارض شدیدی چون ریزش مو و حالت تهوع و … دارند عوارض بسیار کمی‌دارد.

دکتر دهقان منشادی اظهار امیدواری کرد با توسعه روش‌های جدید درمان سرطان در کشور دیگر سرطان برای مردم یک بیماری ترسناک و نگران کننده نباشد.

خبرگزاری مهر

خبرگزاری تبنا 

خبرگزاری ایرنا 

ایران پزشک