سرطان پانکراس (لوزالمعده) چیست؟

در سطوح اولیه سرطان لوزالمعده، وجود تومور در پانکراس عموماً هیچ علائمی را به همراه ندارد و در نتیجه تشخیص آن دشوار است. اولین علائم سرطان پانکراس اغلب شامل موارد زیر هستند:

• درد در ناحیه کمر یا شکم
  • کاهش وزن غیرمنتظره
  • یرقان (زرد شدن پوست و قسمت‌های سفید چشم‌ها)

شایان ذکر است که این علایم با بیماری‌های زیادی ظاهر می‌شود و عموماً ناشی از سرطان پانکراس نیستند. با این حال، در صورت نگرانی، یا در صورتی که علائم ناگهانی ظاهر شوند، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

علائم و نشانه ها

سرطان لوزالمعده در مراحل اولیه به ندرت باعث بوجود آمدن علائمی می‌شوند.علائم سرطان پانکراس به آن بستگی دارد که کدام قسمت را تحت تأثیر قرار می‌گیرد. قسمت هایی که دچار سرطان می شود، عبارتست از:

• پانکراس اگزوکرین (برون ریز) آنزیم‌های گوارشی را تولید می‌کند.این آنزیم‌ها غذا را تجزیه می‌کنند تا توسط بدن جذب شود.
  • پانکراس آندوکرین (درون ریز) که هورمون‌ها را ایجاد می‌کنند که شامل انسولین می‌شود که سطوح شکر خون را ثابت نگه می‌دارد.

اغلب موارد سرطان لوزالمعده در پانکراس اگزوکرین اتفاق می افتد و سه علائم رایج آن از قرار زیر هستند:

• درد در ناحیه کمر یا شکم
  • یرقان
  • کاهش وزن

شایان ذکر است که این علائم با بیماری‌های زیادی ظاهر می‌شود و عموماً ناشی از سرطان نیستند. با این حال، در صورت نگرانی، یا در صورتی که علائم ناگهانی ظاهر شوند، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

علت

به طور کامل مشخص نیست که علت سرطان پانکراس چیست، اما عوامل خطر برای بوجود آمدن این بیماری مشخص شده‌اند. بر طبق مطالعات صورت گرفت، در موارد زیر احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده افزایش پیدا می‌کند:

• استعمال دخانیات 30 درصد از موارد سرطان به کشیدن سیگار مرتبط است
  • ورزش نکردن به صورت منظم
  • خوردن میوه و سبزیجات کم
  • خوردن غذاهای سرشار ازچربی
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  • ابتلا به دیابت
  • کار کردن با آفت کش ها و مواد شیمیایی
  • داشتن التهاب پانکراس شدید
  • آسیب دیدگی شدید کبد
  • سابقه سرطان در بین اعضای خانواده یا اختلالات ژنتیکی مشخصی که به این نوع سرطان مرتبط است