نمک خطر بروز سرطان معده را 68درصد بیشتر می کند

زهرا عبداللهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: مطالعات نشان داده افرادی که غذاهای پرنمک مثال ترشی ها، ماهی نمک سود شده و گوشتهای فرآوری شده مصرف می کنند به ترتیب خطر ابتلا به سرطان معده 27 درصد و 24 درصد بیشتر از افرادی است که این نوع غذاها را مصرف نمی کنند.
وی اظهار داشت: مصرف زیاد نمک به عنوان یکی از ریسک فاکتورهای (عوامل خطر) اصلی فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی شناخته شده است و پیامدهای دیگر آن از جمله سرطان معده امروزه مورد توجه خاص مجامع علمی قرار دارد.
عبداللهی ادامه داد :بر اساس آخرین آمارهای موجود سالانه 870 هزار مورد جدید سرطان معده گزارش می شود که در حدود 10درصد موارد جدید سرطان ها را شامل می شود.
وی ادامه داد: با وجود پیشرفت های پزشکی میزان کشندگی سرطان معده همچنان بالاست. بیش از 628 هزار مورد و معادل 12درصد کل مرگ و میرها در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه جهان را شامل می شود.
عبداللهی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، عادات غذایی، مصرف ماهی های نمک سود شده، مصرف غذاهای پرنمک آجیل های شور، تنقلات شور (چیپس و انواع فرآورده های غلات حجیم شده)، شوری و ترشی ها، غذاهای نمک سود، چاقی، مصرف الکل، سیگار و وجود نیترات در مواد غذایی مصرفی و سابقه فامیلی را از علل بروز سرطان معده بیان کرد.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اضافه کرد: کاهش مصرف نمک در جامعه به عنوان یک راهکار اصلی با هزینه اثربخشی بالا برای پیشگیری از اپیدمی بیماری های قلبی عروقی در کشورهای صنعتی و در حال توسعه شناخته شده است.
وی با بیان اینکه سرطان معده سومین سرطان شایع در کشور به شمار می رود، گفت: مصرف نمک 10 تا 15 گرم در روز یعنی 2 تا 3 برابر مقدار توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت در کشور است و سرطان معده فقط یکی از زیانهای مصرف زیاد نمک است.
عبداللهی افزود: پوکی استخوان، فشار خون بالا و به دنبال آن نارسایی های کلیوی و بیماری های قلبی عروقی از دیگر مشکلاتی است که مصرف زیاد نمک در بروز آنها یک عامل خطر مهم به شمار می رود.
وی تاکید کرد: با کاهش نمک مصرفی در حین طبخ غذا، حذف نمکدان سر سفره و میز غذا، منع مصرف تنقلات شور و پرنمک می توان احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *