مطالعات اخیر محققان انستیتو سرطان آمریکا نشان می‌دهد سالمندانی که برخلاف پروتئین‌های حیوانی پروتئین گیاهی بیشتری مصرف می‌کنند، طول عمر بیشتری دارند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس‌دیلی، این مطالعه با تجزیه و تحلیل یک بانک اطلاعاتی به نام  NIH-AARP Diet در آمریکا صورت گرفته که بر رژیم غذایی افراد و دیگر ویژگی‌های سلامتی تمرکز دارد. گردآوری اطلاعات رژیم غذایی و سلامتی حدود ۱۷۹ هزار و ۶۸ زن و ۲۳۷ هزار و ۳۶ مرد ۵۰ تا ۷۱ ساله این بانک اطلاعاتی به مدت ۱۶ سال به طول انجامیده است. این مطالعه پروتئین‌های موجود در گوشت قرمز، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی را با پروتئین‌های گیاهی مانند حبوبات، انواع دانه‌ها، ‌ آجیل، جو و گیاهان مورد مقایسه قرار داده است.
این مطالعه نشان می‌دهد مصرف پروتئین‌های گیاهی با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، نقش مهمی در طول عمر دارد. پروتئین‌های گیاهی با کاهش چربی، کلسترول، اوره و وزن، در افزایش و بهبود سلامتی موثر هستند.
رژیم مدیترانه‌ای نیز در سلامت سیستم قلب و عروق موثر است. رژیم مدیترانه‌ای به طور معمول شامل چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو، همراه با سبزیجاتی مانند کرفس، اسفناج و هویج است. این سبزیجات غنی از نیتریت و نیترات هستند و ترکیب این دو گروه غذایی باعث تشکیل اسیدهای چرب نیترو می‌شود. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جایی برای گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده و قندهای مصنوعی وجود ندارد. استفاده از مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و غلات و محصولات لبنی کم چرب در این رژیم غذایی توصیه شده است.
نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Internal Medicine منتشر شده است.