یک متخصص رادیوانکولوژی در گفتگو با جام جم از مصرف خودسرانه مکمل های تغذیه ای در دوره شیمی درمانی مبتلایان به سرطان پستان می گوید

انجام ورزش سبک از خطر پوکی استخوان های ناشی از داروهای هورمونی و شیمی درمانی طی درمان سرطان جلوگیر ی می کند. براین اساس استفاده روزانه از کلسیم و ویتامین د به بیماران پس از درمان اولیه سرطان پستان توصیه می شود.

دكتر حمیدرضا دهقان منشادی، متخصص رادیوانکولوژی و عضو هیئت مدیره انجمن انکولوژی زنان با بیان این مطالب می افزاید : البته توصیه می‌شود که به شدت از مصرف خودسرانه ویتامین در بیمارانی که تحت شیمی درمانی هستند جلوگیری شود و حتما این موضوع با مشورت پزشک صورت گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت مراقبت از دست سمتی که پستان درگیر سرطان بوده است، اظهار می کند : این دست بدلیل دستکاری غدد لنفاوی زیر بغل بشدت حساس است و ممکن است با انجام کارهای سنگین ورم کند. پس بیماران درمان شده با آن دست نباید بارهای سنگین بلند کنند یا کار زیادی انجام شوند. همچنین برای تزریق داخل رگی نیز تا پایان عمر نباید از این دست استفاده شود.

وی تاکید می کند : سینه سمت مقابل نیز در بیماران مبتلا به سرطان پستان باید بطور ماهانه معاینه کنند زیرا از آنجاییکه یکطرف مبتلا بوده احتمال ابتلای بالاتری دارد و هر سال باید هر دو سینه مامو گرافی شود.

پونه شیرازی – سلامت روزنامه جام جم