مصاحبه دکتر حمیدرضا دهقان منشادی با خبرگزاری ایرنا

مردان بالای 50 سال آزمایش سرطان پروستات انجام دهند

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا از انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، حمیدرضا دهقان روز یکشنبه افزود: سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا و ایران است که مردان زیادی را گرفتار می‌کند و در واقع این سرطان پس از سرطان ریه دومین سرطان شایع در میان مردان به شمار می رود.
وی اظهار داشت: باریک شدن مجاری ادراری، ‌باقی ماندن ادرار در مثانه، شب ادراری از جمله علائم اولیه سرطان پروستات است و با علائم بزرگی پروستات مشابهت دارد که راه افتراق این دو مشکل از طریق انجام آزمایش PSA و معاینه است و در صورتی که شک به بدخیمی تومور پروستات باشد، آزمایش های تکمیلی مانند بیوپسی و سونوگرافی پروستات انجام می شود و روش درمانی مناسب ارائه خواهد شد.
این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با بیان اینکه درمان سرطان پروستات به دو روش جراحی و رادیوتراپی صورت می‌‌گیرد، ادامه داد: درمان سرطان پروستات با روش های جدید رادیوتراپی فرد را کمتر نیازمند به جراحی می‌کند ولی به طور کلی در صورتی که بیمار جوانتر باشد، در مراحل اولیه توصیه به برداشت تومور از طریق جراحی می‌شود.
دهقان اضافه کرد: مشکلات جنسی و اختلالات ادراری از عوارض احتمالی این جراحی به شمار می‌رود و بر همین اساس باید جراحی توسط پزشک حاذق صورت گیرد تا بیمار با مشکلات بسیار اندکی روبه رو باشد.
به گفته وی، درمان سرطان پروستات از طریق رادیوتراپی معمولی، IMRT و براکی تراپی صورت می‌گیرد که اگر تومور پیشرفته باشد، از روش IMRT به همراه براکی تراپی استفاده می‌شود ولی اگر تومور غیرپیشرفته باشد، به همان روش براکی تراپی بسنده می‌شود.
این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی خاطرنشان کرد: روش IMRT نوعی رادیوتراپی است که در مراکز خصوصی مانند مرکز روشنا و در بیمارستان دولتی شهدای تجریش استفاده می‌شود. در این روش بیشترین اشعه به تومور سرطانی منتقل و بیمار عوارض کمتری دارد.
به گزارش ایرنا، نتایج آخرین تحقیقات آژانس بین‌المللی مطالعات سرطان نشان می‌دهد در سال 2018 میلادی حدود 9 میلیون و 600 هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست خواهند داد. این سازمان همچنین تخمین زده است که تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان به 18.1 میلیون مورد برسد.
این مرکز تحقیقاتی و پژوهشی همچنین می‌گوید در سال 2012 و به صورت تخمینی، 8 میلیون و 200 هزار نفر بر اثر ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست دادند. این در حالی است که موارد جدید ابتلا به این بیماری 12 میلیون و 100 هزار مورد بوده است.
سرطان های پروستات، سینه، ریه و معده بیشترین میزان ابتلا به این بیماری ها را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *