سرطان پستان، همچنان شایع‌ترین سرطان در بین زنان است، درصدی از موارد سرطان پستان در مردان رخ می‌دهد که این موضوع، ضرورت آگاهی و اطلاع‌رسانی درخصوص این سرطان در هر دو جنس زنان و مردان را نشان می‌دهد.

درخصوص وضعیت ابتلای بانوان کشور به سرطان پستان، طبق آخرین آمار اداره ثبت سرطان وزارت بهداشت ایران در سال ۱۳۹۶، تعداد ۱۷۴۶۷ مورد جدید سرطان پستان در کشور شناسایی شده است که حدود ۱۳ درصد از کل سرطان‌های ثبت‌شده در کشور را تشکیل می‌دهد و کماکان شایع‌ترین سرطان در زنان است. از این تعداد، تقریباً ۱.۸ درصد موارد سرطان پستان در مردان رخ داده است که این موضوع، تأکیدی است بر این مسئله که آگاهی و اطلاع‌رسانی درخصوص سرطان پستان باید در هر دو جنس  زنان و مردان، اما با تأکید بیشتر بر افزایش آگاهی بانوان صورت بگیرد.

از نظر روند بروز سرطان پستان، در طی سال‌های اخیر متأسفانه شاهد روند افزایشی بوده‌ایم، یعنی میزان بروز استاندارد شدهِ سنی که در سال‌های گذشته حدود ۳۳ در یکصد هزار زن بوده است، در سال ۱۳۹۶ به رقم ۴۰.۷ در یکصد هزار نفر رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که این روند افزایشی در یک دهه آینده نیز تداوم داشته باشد و لازم است سیاست‌گذاری‌های مناسب بهداشتی جهت آمادگی و مقابله با این افزایش بروز و کنترل آن صورت گیرد؛ اما نکته امیدبخش این است که خوشبختانه از نظر علمی، اقدامات تشخیصی و درمانی در کشور، در وضعیت نسبتاً ایده‌آلی است و قطعاً با برنامه‌ریزی‌های مناسب جهت دسترسی بهینه به خدمات در سرتاسر کشور و مراجعه به‌­هنگام مبتلایان، می‌توان تا حد زیادی تشخیص و درمان مناسب مطابق به روز شده‌ترین منابع علمی دنیا را ارائه نمود.

ضرورت اصلاح سبک زندگی و تغییر رفتارهای باروری

 شرایطی که مهم‌ترین عوامل خطر احتمالی سرطان پستان، از گروه عوامل قابل تغییر هستند، طبیعتاً می‌توانیم نقش مهمی در کنترل این بیماری داشته باشیم. با اصلاح سبک زندگی، افزایش فعالیت بدنی و حفظ وزن ایده‌آل، تغییر رفتارهای باروری مانند کاهش سن ازدواج، افزایش فرزندآوری، اولین زایمان در سنین پائین‌تر، و نیز توجه ویژه به بافت پستان و مراجعه به موقع به پزشک (در صورت مشاهده هرگونه علائم)، می‌توان انتظار داشت که روند بروز این بیماری در سال‌های آینده کاهش یابد و وضعیت سلامت بهتری برای کلیه افراد جامعه و بطور خاص بانوان گرامی فراهم شود.