لباس های نو را قبل از پوشیدن بشوریم

مواد سرطان‌زا

شاید ترسناک‌ترین چیزی که درباره لباس های نوی ما وجود دارد، این است که حاوی مواد بالقوه سرطان‌زا هستند. مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ در سوئد نشان داد که ۹۴ درصد نمونه های لباس جمع آوری شده حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام کینولین هستند. چندین مطالعه با حضور سوژه های حیوانی نشان داده اند که کینولین رشد تومورها را در موش ها تحریک می کند. در نتیجه، سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا آن را به عنوان یک عامل سرطان‌زای احتمالی برای انسان دسته بندی کرده است. سطوح بالایی از کینولین در پلی استر وجود دارد. از این رو، لباس های تهیه شده از آن باید به خوبی شسته شوند.

متاسفانه کینولین تنها ماده بالقوه سرطان‌زای موجود در لباس شما نیست. لباس جدید شما می تواند حاوی مواد شیمیایی دیگر مانند نیتروآنیلین ها و بنزوتیازول ها نیز باشند که در مطالعاتی با حضور سوژه های حیوانی ارتباط آنها با سرطان و مسائل سلامت دیگر مشاهده شده است. شستشوی لباس ها می تواند میزان مواد شیمیایی موجود در آنها را کاهش دهد.

مواد شیمیایی دیگر

اگر مواد سرطان‌زایی که پیشتر به آنها اشاره شد برای شستشوی لباس نو پیش از پوشیدن آن کافی نیستند، توجه داشته باشید که بسیاری مواد شیمیایی دیگر می‌توانند در لباس شما وجود داشته باشند. مواد ضد لک شدن، عوامل ضد چروک شدن، مواد نرم کننده و مواد تثبیت کننده رنگ از دیگر گزینه هایی هستند که می توان به آنها اشاره کرد.

در واقع، یک ماده شیمیایی وجود دارد که ممکن است با آن به نوعی آشنا باشید: فلوروسورفکتانت ها یا مواد شیمیایی PFAS. این مواد شیمیایی برای لباس‌های ضد آب استفاده می‌شوند. همچنین، آنها در فرش، نخ دندان و مبلمان نیز وجود دارند. آنها با طیف گسترده ای از مشکلات سلامت، از جمله سرطان های کلیه و بیضه، بیماری تیروئید، کلسترول بالا، وزن کم هنگام تولد، کاهش باروری، و اثرات بر سیستم ایمنی پیوند خورده اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *