متخصص رادیوانکولوژی توضیحاتی درباره علائم ابتلا به سرطان کلورکتال و درمان این بیماری ارائه داد.

به گزارش ایلنا به نقل از انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران، حمیدرضا دهقان منشادی، متخصص رادیوانکولوژی درباره سرطان های روده گفت: از بین سرطان‌های روده سرطان کلورکتال دومین سرطان شایع‌ در میان‌سرطان‌های دستگاه گوارش و پنجمین یا ششمین سرطان شایع در کل بدن محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علل مختلفی در بروز این سرطان می‌تواند نقش داشته باشد، گفت: افرادی که در خویشاوندان و نزدیکان درجه یک خود مانند پدر، مادر، خواهر و برادر، فرد مبتلا به سرطان کلورکتال داشته‌اند احتمال آنها به این بیماری بیشتر از سایر افراد است همچنین تغذیه ناسالم، استعمال دخانیات مصرف الکل می‌تواند از دیگر دلایل بروز سرطان کلورکتال محسوب شود.

این متخصص رادیوانکولوژی با بیان اینکه کم خونی، کاهش وزن ناگهانی و درد مبهم شکمی انسداد روده و سوابق بیماری های روده ای و پولیپ با سابقه خانوادگی از پیش نشانه‌ها و نشانه‌های ابتلا به این بیماری می‌تواند باشد، گفت: آزمایش خون می‌تواند در تشخیص این بیماری موثر باشد البته آزمایش خون به تنهایی دقت لازم را ندارد و حتماً برای تشخیص دقیق نیاز به کلونوسکوپی وجود دارد.

دهقان منشادی گفت: هنگام کولونوسکوپی نوع پولیپ قابل مشاهده است و این پولیپ‌ها یا پایه دار یا چسبنده هستند که نوع چسبنده  آن خطرناک و ضایعه پیش سرطانی محسوب می‌شوند بنابراین باید با دقت برداشته شود و آن را به پاتولوژی جهت بررسی ارائه داد تا اگر تشخیص به سرطان باشد حتماً عمل جراحی انجام گیرد.

وی بیان داشت: سرطان رکتوم با روده بزرگ متفاوت است و رکتوم ۱۰ سانتی‌متر پایانی روده را می‌گویند و در صورتی که فرد مبتلا به سرطان در این قسمت باشد باید ارزیابی از طریق سی تی اسکن و سونوگرافی، آندوسونوگرافی و کولونوسکوپی صورت گیرد و اگر ضایعه پیشرفته باشد ابتدا رادیوتراپی و شیمی درمانی و بعد جراحی انجام گیرد و اگر سرطان اولیه و سطحی باشد می توان جراحی را بر روی بیمار انجام داد.

این متخصص رادیوانکولوژی گفت: در صورتی که فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ باشد ابتدا باید جراحی و سپس شیمی درمانی را برای بیمار انجام داد، ولی نکته حائز اهمیت این است که همه افراد بالای ۵۰ سال اعم از مرد و زن جهت پیشگیری باید نسبت به انجام کولونوسکوپی و آزمایش خون مربوطه اقدام کنند و اگر فردی قبلا از خویشاوندان درجه یک آنها مبتلا به سرطان کولورکتال باشد این غربالگری باید ۱۰ سال زودتر از سن فرد مبتلا صورت گیرد مثلا اگر پدر خانواده در ۵۰ سالگی مبتلا شده پسر یا دختر او در ۴۰ سالگی کولونوسکوپی کند.

وی بیان داشت: تکرار انجام کولونوسکوپی هم هر ۵ تا ۱۰ سال یکبار است چرا که تشخیص زودهنگام در موفقیت درمان بسیار مهم و حائز اهمیت است.

منبع