سرطان ریه مهمترین عامل مرگ و میر در جهان

سازمان جهانی بهداشت و انجمن سرطان آمریکا، سرطان ریه با 2.9 میلیون مورد ابتلا در سال 2018 میلادی، همچنان به عنوان کشنده ترین نوع سرطان شناخته می شود.
سرطان های سینه، کلورکتال، پروستات، پوست و معده به ترتیب در رتبه های بعدی جای دارند. سازمان جهانی بهداشت مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را در آخرین گزارش خود در سال جاری میلادی 1.76 میلیون نفر اعلام کرده است و تعداد قربانیان آن از مجموع سرطانهای سینه و پروستات بیشتر است.
بر اساس گزارش انجمن سرطان آمریکا، سیگار عامل اصلی سرطان ریه و سیستم تنفسی است و علاوه بر آن احتمال سرطان های کبد، روده بزرگ، لب، بینی، سینوس ها، حنجره، حلق، مری، معده، پانکراس، کلیه، رحم، دهانه رحم، تخمدان، روده بزرگ، کبد و لوسمی را افزایش می دهد.
بر اساس این گزارش دومین عامل ابتلا به سرطان ریه، گاز رادون است. رادون یک گاز رادیواکتیو است که از تجزیه اورانیوم موجود در خاک و سنگ بوجود می آید و زمانی که در خانه حبس شود، می تواند منجر به بروز سرطان ریه شود. مصالح استفاده شده در خانه، ترک دیوار، خاک گلدان، باغچه طبیعی در فضای بسته، چاهک و شکاف دور لوله ها و پنجره ها می توانند منبع گاز رادون در خانه باشند. با استفاده از آشکار ساز رادون می توان میزان این گاز را در خانه سنجید. این فرآیند در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا و کانادا انجام می شود.
این مطالعه همچنین نشان می دهد افرادی که به واسطه شغلشان در معرض آزبست (پنبه نسوز)، اورانیوم و کک قرار دارند نیز،‌ احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه دارند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار، قلیان و پیپ، به اندازه سیگارکشیدن مضر است.
سرطان ریه در 25 درصد موارد هیچ نشانه ای ندارد؛ ولی به محض مشاهده علایم اولیه، با یک تصویربرداری ساده اشعه اکس از قفسه سینه می توان بیماری را تشخیص داد. علایم بیماری معمولا ناشی از تاثیر تومور یا اختلالات هورمونی، خون و یا ارگان های دیگر بدن است. سرفه های خشک، سرفه همراه با خون، خلط قهوه ای رنگ، خستگی مزمن، کاهش وزن بدون دلیل، عفونت های تنفسی مکرر، گرفتگی صدا، صدای خس خس و تنگی نفس، شایع ترین علایم بیماری محسوب می شوند. حدود یک چهارم بیماران مبتلا به سرطانریه، درد مداومی در ناحیه قفسه سینه حس می کنند.
***محققان دانشگاه لوون بلژیک به تازگی با مطالعه هزاران تومور سالم و سرطانی ریه موفق به تدوین اولین اطلس کامل از سلول های تومور ریه شدند. اطلس جامعی که توسط محققان تدوین شده است معیار مناسبی را برای تشخیص انواع سلول هایی که پیش از این تنها در مدل های حیوانی یا محیط های آزمایشگاهی شناخته شده اند، در بدن انسان فراهم می کند و امکان تطبیق عملکرد و ویژگی های این سلول ها را در مدل های حیوانی و بدن انسان در اختیار می گذارد. نتایج این تحقیقات راه را برای توسعه استراتژی های جدید به منظور جلوگیری از تشکیل رگ های خونی درون تومورها و بررسی اهداف جدید برای ایمونو تراپی هموار می کند.
پزشکان به افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند، توصیه می کنند که به طور منظم غربالگری شوند. افراد سیگاری، افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند یا در خانواده خود بیمار مبتلا به سرطان ریه دارند، پر خطر محسوب می شوند.
یکم تا سی ام ماه نوامبر، به آگاهی درباره سرطان ریه اختصاص داده شده است. ترک سیگار، دوری از افراد سیگاری و غربالگری سرطان، تنها راه نجات از این مرگ سیاه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *