محققان موسسه تحقیقاتی VIB‌ واقع در بلژیک دریافتند بافت سالم کبد بر اثر مصرف غذاهای پرچرب تغییر رفتار داده و عملکرد آن شباهت زیادی به رفتار تومور سرطانی پیدا می‌کند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری ساینس، در این تحقیقات که با استفاده از موش‌ها انجام گرفت، مشخص شد سلول‌های کبد سالم موش‌هایی که دارای رژیم غذایی پرچرب هستند، گلوکز را به شیوه‌ای مشابه سلول‌های سرطانی مهاجم مورد استفاده قرار می‌دهند. این تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که کبد در معرض مقادیر زیادی چربی قرار می‌گیرد، بافت طبیعی آن مستعد سرطان می‌شود.

در حال حاضر حدود ۶۱ درصد از بزرگسالان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند و شاخص توده بدنی بالایی دارند.
شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید.

شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد به دست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشان دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.

مطالعات نشان می دهد بیش از ۱۰ نوع سرطان با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر آن، چاقی عامل اصلی حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های تنفسی و دیابت است.

به گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، سرطان کبد (HCC) چهارمین علت عمده مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان محسوب می‌شود. این بیماری معمولا در افراد بالای ۵۰ سال و به خصوص در مردان دیده می‌شود.

سیروز یا زخم شدن کبد، هپاتیت B و C ، عفونت ویروسی، التهاب مزمن کبد، هموکروماتوز (تجمع آهن در بدن) و مصرف الکل، مهمترین دلایل ابتلا به سرطان کبد هستند.

سرطان اولیه کبد (HCC) نوعی سرطان کبد با پیشروی سریع است که در آن نرخ بقای بیماران حدود ۱۱ ماه پس از تشخیص بوده و عامل ۹۰ درصد از مرگ و میر ناشی از انواع سرطان‌های کبد  محسوب می‌شود. این بیماری یک مشکل سلامت جدی در آسیا و اقیانوسیه محسوب می‌شود.

علایم اولیه بیماری‌های کبد زمانی بروز می‌کند که این اندام حیاتی آسیب جدی دیده است. آگاهی از عوامل آسیب‌رسان به کبد برای حفظ سلامت آن ضروری است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cancer Research منتشر شده است.