هدف اصلی روز جهانی سرطان افزایش آگاهی و کاهش بیماری و مرگ است. چهارم فوریه (۱۶ بهمن) روز جهانی سرطان معرفی شده است تا همه افراد بتوانند حمایت جمعی خود را در این زمینه نشان دهند. بیش از ۱۰۰ کشور به‌طور فعال در فعالیت‌های روز جهانی سرطان شرکت می‌کنند.

سرطان یک مشکل عمده سلامتی و دومین علت اصلی مرگ‌ومیر در سطح جهانی پس از بیماری‌های قلبی عروقی است و تاثیر زیادی بر افراد، جوامع و سیستم‌های بهداشتی دارد. در سال ۲۰۱۸، میزان ابتلا جهانی سرطان به حدود ۱۸.۱ میلیون مورد و ۹.۶ میلیون مرگ‌ومیر افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ این میزان دو برابر شود.

سرطان، رشد گروهی از سلول‌ها در بدن است، ممکن است در هر سنی رخ دهد و اگر در زمان مناسب تشخیص داده و درمان نشود، خطر مرگ را افزایش می‌دهد.

هدف اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان (UICC) در روز جهانی سرطان، تشویق افراد، جامعه و دولت‌ها برای بهبود آگاهی عمومی و دسترسی به غربالگری و تشخیص زودهنگام بیماری است. انتظار می‌رود با افزایش سن جمعیت جهان و روی آوردن افراد در کشورهای کم‌درآمد به سبک زندگی غربی، فعالیت بدنی کمتر و مصرف غذاهایی باانرژی و چگالی بالا این آمار افزایش یابد. بسیاری از بیماران سرطانی به‌ویژه در کشورهای کم‌درآمد و متوسط به تشخیص زودهنگام و درمان و مراقبت باکیفیت مقرون‌به‌صرفه دسترسی ندارند.

در این روز، بنیاد پیشگیری از سرطان در حمایت از UICC برای افزایش پیشگیری از سرطان، تشخیص به‌موقع و غربالگری نیاز به اقدام فوری برای نجات جان افراد را برجسته می‌کند.

دکتر کری آدامز، مدیرعامل UICC اظهار کرد: در روز جهانی سرطان می‌خواهیم که همه بدانند بسیاری از سرطان‌ها قابل‌کنترل و حتی بهبودی هستند به‌ویژه اگر در اسرع وقت شناسایی و درمان شوند. با تشخیص سرطان در مراحل اولیه، از بزرگترین فرصت برای جلوگیری از میلیون‌ها مرگ قابل‌پیشگیری در سراسر جهان استفاده می‌کنیم.

اهمیت روز جهانی سرطان

اپیدمی جهانی سرطان گسترده و رو به افزایش است.  در حال حاضر سالانه ۸.۲ میلیون نفر (بین ۳۰ تا ۶۹ سال) در سراسر جهان به دلیل ابتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند که ۴ میلیون نفر از این تعداد با مرگ زودرس مواجه می‌شوند. بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تعداد مرگ‌های ناشی از سرطان سالانه افزایش می‌یابد و تا سال ۲۰۳۰ به ۱۳ میلیون نفر خواهد رسید. اگر و فقط اگر انسان تصمیم بگیرد منابع بیشتری را برای تشخیص و درمان به‌موقع بیماری اختصاص دهد، سالانه جان ۳.۷ میلیون نفر می‌تواند نجات پیدا کند.

البته لازم به ذکر است که طبق آمارهای  Cancer Research UK (موسسه خیریه تحقیق و آگاهی از سرطان در انگلستان)، بقای سرطان در انگلیس در ۴۰ سال گذشته دو برابر شده است.

برای افزایش آگاهی درباره بیماری و تدوین راهبردهای عملی مقابله با سرطان، باید اقدامات فوری انجام شود. اختلاف جهانی در دسترسی به پیشگیری، درمان و مراقبت‌های بهداشتی به‌طور تصاعدی در حال افزایش است. موضوع روز جهانی سرطان در سال ۲۰۲۱ «من هستم و خواهم بود» است.

تحقیقات سرطان عامل اصلی پیشرفت در پیشگیری و راهبردهای درمانی است که بر بیماران سرطانی آینده تاثیر بسزایی دارد.