درمان سرطان با تولید حباب در رگ ها

محققان فرانسوی و چینی با ایجاد حباب های بسیار ریز داخل رگ های خونی نزدیک بافت سرطانی توانسته اند راهکاری غیرتهاجمی برای قطع تغذیه این بافت ها و رساندن داروهای ضدسرطان به تومورها بیابند.
به گزارش از پایگاه اطلاع رسانی پزشکی مدیکال نیوز،این روش که مسدودسازی سرخرگ با استفاده از حباب نامیده می شود؛ شامل تزریق قطره های بسیار ریز یا نانوقطره ماده به داخل رگ های خونی است که تومورها و بافت سرطانی از آنها تغذیه می کنند.
در ادامه محققان از امواج فراصوت با استفاده از ابزار بیرونی نانوقطره های مواد را به حباب تبدیل می کنند. این حباب ها سپس رگ های نزدیک به بافت سرطانی را مسدود می سازند.
این گروه در مقاله ای که اخیرا در نشریه علمی الفبای فیزیک کاربردی /Applied Physics Letters منتشر شده است، سعی کردند مفصل و با جزئیات شیوه عملکرد و روند آن را توضیح دهند.
پروفسور یی فینگ/Yi Feng استادیار مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه ژیان جیائوتونگ/Xi’an Jiaotong چین و محقق ارشد این مطالعه می گوید: پی بردیم که درمان مسدودسازی سرخرگ، ظرفیت بالقوه ای برای درمان سرطان دارد و این امر نه تنها با قطع منبع تغذیه تومورها قابل انجام است، بلکه می تواند به عنوان منبعی برای رساندن داروهای مدنظر استفاده شود. 
با قطع تامین خون مورد نیاز، تومورهای بیشتر از چند میلیمتر رشد نمی کنند و قابلیت گسترش یا متاستاز را نخواهند داشت.
با وجود این همچنان دشواری هایی در استفاده گسترده تر از این روش وجود دارد محققان در مطالعات قبلی خود پی برده بودند بعضی حباب ها با ورود به رگ های خونی کوچک تر باعث پارگی و خونریزی می شوند.
آنها توانستند با تولید نوعی ماده شیمیایی که موجب تولید رگ های خونی جدید می شود، این مشکل را حل کنند؛ فرایندی که از آن به نام رگ زایی تعبیر می شود. 
این گروه معتقد است روش یادشده می تواند با قدرت بیشتری سرطان را نابود سازد، ابتدا منبع تغذیه بافت سرطانی را از بین می برد و در مرحله دوم می تواند داروهای ضدسرطانی را به بافت برساند.
همچنین امکان کاهش میزان داروی بیمار با استفاده از این روش وجود دارد زیرا مسدود کردن رگ باعث می شود دارو برای مدت طولانی تری در بافت سرطانی باقیی بماند.
مینگژی وان/Mingxi Wan استاد مهندسی زیست پزشکی در دانشگاه ژیانتونگ چین و از دیگر مخققان این طرح نیز می گوید: محققان درمان سرطان همواره می خواهند به دو سوال پاسخ دهند؛ چطور می توان تومور را از بین برد و دوم اینکه چگونه می توان عوارض جانبی شیمی درمانی را کاهش داد. ما توانسته ایم پی ببریم روش مسدودسازی رگ توانایی بالقوه حل هر دو مشکل را با موفقیت دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *