جلوگیری از رشد سلول های سرطانی با استفاده از نانوذرات زردچوبه

به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، امروزه استفاده از ترکیبات موجود در مواد طبیعی به‌عنوان داروی کمکی جهت درمان بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان مورد توجه قرار گرفته است. در مطالعات متعددی به اثرات ضدالتهابی و ضدسرطانی کورکومین اشاره شده است. اما از سوی دیگر کاربرد بالینی آن به دلیل حلالیت ناچیز آن در آب، با محدودیت زیادی مواجه است.
از کورکومین به‌عنوان ترکیب ضد سرطان موجود در گیاه زردچوبه یاد کرد و افزود: رویکردهای زیادی جهت افزایش حلالیت کورکومین در آب به کار گرفته شده است. از سوی دیگر فناوری نانو افق جدیدی را در زمینه پزشکی باز کرده است. ازاین‌رو در این پژوهش از این فناوری جهت افزایش حلالیت کورکومین در آب استفاده شده است. در این راستا فرم نانوذره کورکومین با استفاده از دو پلیمر طبیعی سنتر شده و اثر آن بر تکثیر سلول‌های سرطانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
کوچک شدن ذرات کورکومین تا مقیاس نانومتری موجب افزایش حلالیت این ترکیب در آب می‌شود. این موضوع اثر ضدسرطانی این ترکیب را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.
در این طرح نانوذراتی چهار جزئی شامل کورکومین، دو پلیمر طبیعی و سدیم تری فسفات سنتز شده است. بررسی با کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) نشان داد که در مقایسه با کورکومین که به میزان ناچیزی در آب حل می‌شود؛ کپسوله کردن کورکومین به داخل نانوذرات سنتز شده به میزان قابل‌توجهی حلالیت آبی آن را افزایش می‌دهد.
به گفته این محقق، در این طرح برای سنتز این نانوذرات چندجزیی، از یک روش شامل فرایند فراصوت استفاده شده و پس‌ازآن فعالیت ضد توموری آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین از روش‌های میکروسکوپی FE-SEM و AFM برای مشخصه یابی نانوذرات استفاده شده است.
تصاویر میکروسکوپی بیانگر این هستند که اندازه نانوذرات سنتز شده کوچک‌تر از 50 نانومتر هستند. همچنین، نتایج حاکی از آن است که نانوذرات چندجزیی خواص ضد توموری بالاتری نسبت به فرم آزاد کورکومین از خود نشان می‌دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *