سه تغییر ژنتیکی جدید که خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان را افزایش می‌دهد، توسط دانشمندان بریتانیا در بزرگترین مطالعه ژنتیکی سرطان سینه جهان یافت شد.

به گزارش نیوز، محققان سه تغییر متداول در دی‌ان‌ای (DNA)، معروف به “SNP” را مشخص کردند که مردان را مستعد ابتلا به سرطان سینه می‌کند و تعداد کل شناخته‌شده را به پنج مورد می‌رساند.

لازم به ذکر است این تغییرات ژنتیکی در سرطان سینه زنان شناخته‌شده هستند، اما دانشمندان در موسسه تحقیقات سرطان لندن (ICR) و دانشگاه کوئین بلفاست دریافتند که این تغییرات تاثیر بیشتری بر خطر سرطان سینه در مردان نسبت به زنان دارد.

در این تحقیق با شرکت ۱۳۸۰ مرد مبتلابه سرطان سینه مشخص شد که سه تغییر ژنتیکی به نام‌های rs۹۳۷۱۵۴۵، rs۵۵۴۲۱۹ و rs۷۸۵۴۰۵۲۶ خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان را به ترتیب تقریبا ۴۷ درصد، ۴۵ درصد و ۶۱ درصد افزایش می‌دهد.

محققان سپس بیش از ۱۷۰ SNP شناخته‌شده تاثیرگذار در ابتلا به سرطان سینه در زنان را تجزیه‌وتحلیل کردند و درهم‌آمیختگی قابل‌توجهی در عوامل خطر ژنتیکی این بیماری در مردان نیز مشاهده شد. نتایج حاکی از آن است که سرطان سینه در زن و مرد ممکن است ازنظر ژنتیکی کاملا مشابه باشد. این نتایج در آینده می‌تواند منجر به درمان‌های پیشگیرانه جدید برای زنان و مردان شود.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که مردان در معرض بیشترین تغییرات ژنتیکی تقریبا ۴ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه نسبت به افراد با کمترین تغییرات قرار دارند. درحالی‌که سرطان سینه در مردان بسیار نادر است، اما هرساله در بریتانیا حدود ۳۷۰ مرد به این بیماری مبتلا می‌شوند و هرسال حدود ۸۰ مرد جان خود را از دست می‌دهند.

این کشف گامی بزرگ در جهت درک ما از سرطان سینه مردان و کسب آگاهی بیشتر از این بیماری در مردان و تحقیق در مورد علل ژنتیکی مشترک سرطان سینه مردان و شایع‌ترین شکل در زنان، برای ایجاد داروهای کاهش خطر و سایر مداخلات برای جلوگیری از بروز موارد بیشتر در بین افراد در معرض خطر محسوب می‌شود.

دکتر نیک ارر، محقق ارشد این تحقیق گفت: بحث‌های زیادی در مورد تفاوت سرطان سینه در زنان و مردان بیان شده است. اما این مطالعه برای اولین بار نشان داده است که عوامل ژنتیکی موثر بر ابتلا به سرطان سینه در مردان و شایع‌ترین نوع سرطان سینه در زنان بسیار مشابه هستند.

نتایج ما نشان می‌دهد که ویژگی‌های زیست‌شناسی بر شباهت پیشرفت سرطان سینه در مردان و زنان تاثیر دارد. این بدان معنی است که پیشرفت در پیشگیری و درمان بیماری ممکن است بدون توجه به جنسیت برای همه بیماران مفید باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه موسسه ملی سرطان منتشرشده است.