محققان عنوان می‌کنند این ریسک در افراد غیرسیگاری مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی به اندازه افراد سیگاری فاقد این بیماری است.

بیماری انسداد مزمن ریوی شامل مشکلات تنفسی نظیر برونشیت و آمفیزم است که موجب تنگ شدن مجاری هوا می‌شوند. سیگارکشیدن هم علت اصلی بیماری انسداد مزمن ریوی و هم سرطان ریه است.

اما مطالعات نشان می‌دهد بالغ بر ۳۹ درصد افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی، هرگز سیگاری نبوده‌اند و ریسک سرطان ریه شأن تاکنون نامعلوم بوده است.

بدین منظور، محققان داده‌های مربوط به بیش از ۳۳۸,۵۰۰ نفر در رده سنی ۴۰ تا ۸۴ سال را در کره جنوبی بررسی کردند. این افراد هیچ سابقه سرطان ریه نداشتند. وضعیت سلامت این افراد به طورمیانگین در مدت ۷ سال پیگیری شد.

در طول این مدت، ۱۸۳۴ شرکت کننده مبتلا به سرطان ریه شدند که ۲۹۰ نفرشان مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی بودند.

محققان متوجه شدند در مقایسه با افراد غیرسیگاری که مبتلا به انسداد مزمن ریوی نبودند، سیگاری‌های سابق و فعلی فاقد بیماری انسداد مزمن ریوی، حدود دو برابر بیشتر با احتمال ابتلاء به سرطان ریه مواجه بودند. افراد سیگاری سابق و فعلی هم که مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی بودند ۶ برابر بیشتر با ریسک سرطان ریه مواجه بودند.

در بین افراد غیرسیگاری، افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی در مقایسه با افراد فاقد این مشکل، ۲.۵ بار بیشتر با ریسک سرطان ریه روبرو بودند.

«جوهی چو»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز پزشکی سامسونگ کره جنوبی، در این باره می‌گوید: «با در نظر گرفتن این موضوع که عملکرد ضعیف ریه‌ها در بیماری بیماری انسداد مزمن ریوی غالباً مانعی برای درمان مطلوب سرطان ریه است، مطالعه ما بیانگر این است که تشخیص زودهنگام سرطان ریه در بیماران مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی ریسک عوارض درمان را کاهش می‌دهد.»

این یافته‌ها نشان می‌دهد که بیماری انسداد مزمن ریوی فاکتور پرخطر مستقل بسیار قوی ای برای سرطان ریه است.