محققان دانشگاه واشنگتن واقع در آمریکا راهکار جدیدی را برای درمان سرطان توسعه دادند که در آن از نوعی اسید چرب طبیعی استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری ساینس، محققان با استفاده از این روش جدید توانستند سلول‌های سرطانی را با استفاده از فرایندی موسوم به فروپتوز نابود کنند. این فرایند نوعی مرگ برنامه‌ریزی سلول است که به اعتقاد محققان قابلیت استفاده برای درمان سایر انواع بیماری‌ها را نیز دارد.
در این شیوه درمانی از یک اسید چرب موسوم به dihomogamma-linolenic acid  یا به اختصار (DGLA) استفاده می‌شود که به طور طبیعی مقادیر اندکی از آن در بدن انسان تولید می‌شود. محققان با تغذیه کرم‌های الگانس با استفاده از باکتری‌های حامل DGLA توانستند تمام سلول‌های سرطانی کرم و سلول‌های بنیادی تولید کننده آن‌ها را از بین ببرند. این رخداد در نتیجه فرایند فروپتوز در سطح وسیع به وقوع پیوست.
در مرحله بعد محققان از سلول‌های سرطانی انسان استفاده کردند و با بهره‌گیری از اسید چرب DGLA در آزمایشگاه توانستند فرایند فروپتوز را در مورد سلول‌های سرطانی انسان نیز اجرا کنند. همچنین مشخص شد با حذف نوعی اسید چرب موسوم به Ether Lipid که از سلول سرطانی در برابر DGLA محافظت می‌کند، می‌توان سلول‌های سرطانی را با کارآیی بیشتری نابود کرد.
در حال حاضر محققان در تلاش هستند تا ویژگی‌های DGLA و نحوه تحریک فرایند فروپتوز توسط این اسید چرب را به درستی درک کرده و به طور خاص نقش میتوکندری را در این فرایند شناسایی کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Developmental Cell  منتشر شده است.