ارتباط شاخص توده بدنی با خطر ابتلا به زوال عقلی

محققان در یک بررسی به ارتباط بین شاخص توده بدنی در دهه 50 سالگی عمر و خطر ابتلا به زوال عقلی پرداختند.

در این بررسی آمده‌است: افرادی که در دهه 50 سالگی عمر خود شاخص توده بدنی بالاتری دارند بیشتر احتمال دارد در دو دهه بعدی زندگی‌شان دچار زوال عقلی شوند.

محققان انگلیسی با مطالعه روی 1.3 میلیون نفر اظهار داشتند: داشتن اضافه وزن به کاهش جریان خون در مغز منجر می‌شود. همچنین چربی مازاد در بدن برای سیستم مغز و عروق مرتبط با آن که خون را به مغز منتقل می‌کند، مضر است. عروقی که خون حاوی اکسیژن را برای مغز فراهم می‌کنند عملکرد ذهنی را تقویت می‌کنند.

به گفته محققان کاهش جریان خون به مغز یکی از فاکتورهای بالقوه در بروز زوال عقلی است هرچند مکانیزم‌های دیگری نیز وجود دارد. همچنین دیابت که پیامد شایع چاقی است با مشکلات متعدد متابولیکی همراه است که می‌تواند به کاهش جریان خون به مغز و بروز اختلال در واکنش پذیری عروقی منجر شود.

همچنین سال گذشته مطالعه دیگری در دانشگاه کمبریج انجام گرفت که نشان داد: داشتن اضافه وزن در دوره میانسالی باعث می‌شود مغز 10 سال فرسوده شود. علاوه بر این، حجم ماده سفید که بخش‌های مغز را به یکدیگر مرتبط می‌کند در افرادی که شاخص توده بدنی‌شان بالاتر از 25 است، کوچک‌تر است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تلگراف، محققان اظهار داشتند: مغز انسان به طور طبیعی با افزایش سن کوچک می‌شود اما چاقی که با بیماری‌های دیابت، سرطان و بیماری قلبی مرتبط است بر زمان شروع و میزان پیشرفت فرسودگی مغز تاثیر می‌گذارد.

منبع 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *