سیگار

وجود 70 ماده سرطان‌زا در مواد دخانی

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ، ایرج حریرچی در نشست خبری در ارتباط با مصرف دخانیات در کشور اظهار داشت: حدود 7 میلیون سیگاری در ایران وجود دارد که صد هزار نفر آنها نوجوانان هستند و مصرف نکردن دخانیات بزرگ‌ترین عامل پیشگیری از سرطان به شمار می‌رود.

وی افزود: در سیگار 7 هزار مواد شیمیایی وجود دارد و به طور کلی در مواد  دخانی 70 ماده سرطان‌زا بوده که مردم باید این موضوعات را مدنظر قرار دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دخانیات سالانه 7 میلیون نفر را می‌کشد،‌گفت: 900 هزار نفر از این تعداد کسانی هستند که دخانیات مصرف نمی‌کنند ولی در معرض دود آن هستند.

حریرچی به مرگ سالانه 55 هزار ایرانی به دلیل دخانیات اشاره کرد و گفت: 90 درصد سرطان ریه به دلیل استعمال سیگار است و 14 سرطان نیز ارتباط نزدیکی با دخانیات دارند.همچنین سالانه در کشور 10 هزار میلیارد تومان سیگار خرید و فروش می‌شود در حالی که هزینه درمانی مستقیم بیماران ناشی از دخانیات 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: مصرف سیگار، عامل مرگ سالانه 7 میلیون نفر در دنیا است و 900 هزار نفر از آنها، در معرض دود سیگار قرار دارند، در ایران سالانه 55 هزار نفر به دلیل مصرف سیگار و دخانیات، جان خود را از دست می دهند، بیش از 90 درصد از موارد ابتلا به سرطان ریه، ناشی از مصرف سیگار است. مصرف سیگار و دخانیات حداقل 14 نوع سرطان ایجاد می کند

حریرچی افزود: در ایران سالانه 10 هزار میلیارد تومان، صرف خرید سیگار می شود،  هزینه درمان مستقیم بیماری های ناشی از مصرف مستقیم دخانیات و سیگار، سالانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان و هزینه های غیرمستقیم آن، حدود 40 هزار میلیارد تومان است، هر سال 80 هزار میلیارد تومان صرف خرید، هزینه درمان مستقیم و غیرمستقیم بیماری های ناشی از مصرف سیگار می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: آموزش و پیشگیری در کاهش مصرف سیگار و دخانیات موثر است اما تجربه دنیا نشان داده که این اقدامات کافی نیست، مهمترین و موثرترین استراتژی برای کاهش مصرف سیگار و دخانیات به ویژه در سنین جوانی و نوجوانی و اقشار متوسط و پایین جامعه، گرانی سیگار و افزایش مالیات است که درآمد حاصل از آن می تواند صرف آموزش، ورزش همگانی و بهداشت و درمان شود.

وی ادامه داد: گرانی در مواد دخانی و مخدر، بسیار خوب است چراکه قدرت خرید مردم در این موارد، کاهش می‌یابد، سازمان بهداشت جهانی بهترین نرخ مالیات بر سیگار را 75 درصد در سطح عرضه می‌داند، پس از 11 سال از تصویب قانون جامع کنترل دخانیات،سود حاصل از دخانیات به سرمایه دار می‌رسد.

حریرچی گفت: در صنایع دخانی در کشور، 3 هزار نفر اشتغال دارند که البته با منافع حاصل از مالیات 75 درصدی در سطح عرضه، می‌توان از آنها در سایر صنایع استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *