باکتری‌های روده تاثیر درمان سرطان را ‘بیشتر’ می‌کند

به گزارش از پایگاه خبری بی بی سی ورلد، این یافته، نتیجه دو مطالعه جداگانه محققان امریکایی و فرانسوی است که در نشریه ساینس منتشر شد و در آن محققان بررسی کرده‌اند که آیا سیستم میکروبی مبتلایان به سرطان بر نتیجه ایمنی‌درمانی تاثیر می‌گذارد یا نه.
در بدن ما تریلیون ها میکروب زندگی می کنند که رابطه آنها با سلامت ما بسیار فراتر از بحث بیماری‌های عفونی است،این میکروب ها به جز محافظت در مقابل برخی بیماری‌های عفونی، در هضم غذا و تنظیم سیستم ایمنی هم نقش دارند.
هر دو تحقیق روی بیمارانی انجام شد که به دلیل سرطان تحت ایمنی‌درمانی بودند، درمانی که برای تقویت و تنظیم سیستم ایمنی انجام می شود تا توان بدن برای مقابله با بیماری افزایش یابد.
با اینکه همه بیماران به ایمنی‌درمانی پاسخ نمی دهند اما مواردی هم بود که این روش موجب درمان سرطان بسیار پیشرفته شده است.

*ایمنی‌درمانی
چند سالی است که ایمنی‌درمانی در خط مقدم تحقیقات سرطان قرار گرفته است. نشریه ساینس ‘ایمنی‌درمانی سرطان’ را بزرگترین تحول علمی سال 2013 دانسته است.
تاکنون اساس درمان سرطان از بین بردن تومور از طریق جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی بوده است.
اما در ایمنی‌درمانی هدف این است که سیستم ایمنی خود علیه تومور وارد عمل شود، با تقویت یا ‘تربیت’ سیستم ایمنی یا به عبارت دیگر سلول‌های T (نوعی گلبول سفید).
در ایمنی درمانی، سلول‎های T را از بیمار گرفته و با تغییر ژنتیکی آن در آزمایشگاه، آن را از نو برنامه‌ریزی می‌کنند و به آن قابلیت‌ تازه‌ای در شناسایی سلول‌های سرطانی می‌دهند.
محققان معتقدند تغییر سیستم میکروبی بدن در درمان بیماری‌ها روز به روز بیشتر مد نظر قرار خواهد گرفت و هم‌اکنون برخی محققان در حال طراحی شیوه‌ای هستند که در کنار درمان سرطان سیستم میکروبی بیمار هم تغییر داده شود.
پیش فرض آنها این است که اگر سیستم میکروبی وضعیت مطلوب‌تری پیدا کند بیماران به درمان بهتر پاسخ می‌دهند.
دکتر اما اسمیت از مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا می‌گوید: ‘یکی از دشواری‌های بزرگ در استفاده از ایمنی درمانی برای درمان سرطانفهمیدن این است که کدام بیماران به آن پاسخ می هند و کدامیک نه و این تحقیقات قدمی است در راه اینکه پزشکان بتوانند این بیماران را شناسایی کنند.

منبع 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *